Šiandien

Birželio 5d.Premjera. BORDERLINE QUEEN. KERŠTAS, rež. Maciej Gośniowski-Gąsiu

Aprašymas

Koncepcijos autorius ir režisierius — Maciej GOŚNIOWSKI

Dramaturgas — Łukasz GAZUR

Kaip ir mūsų protėviai (beje, ir išmintingiausi šiandienos valdovai), tikiu, kad toleruoti nukrypimus nuo normos tolygu kelti didžiulį pavojų šalies saugumui. Be abejo, Neformalų gyvenimas sunkus, tačiau dėl daugumos interesų taip ir turi būti. Tik įsivaizduokite, jei nevaržomos galėtų egzistuoti figūros su trikampio formos priekiu ar daugiakampe nugara, keldamos grėsmę susilaukti dar beformiškesnių palikuonių? Kas nutiktų tai santvarkai, prie kurios esame įpratę? Ar visoje Plokščiažemėje tektų perstatyti namus, bažnyčias, keisti duris, kad tik gyvenimas šiems monstrams taptų patogesnis? Negi durininkas ar bilietų tikrintojas turėtų pamatuoti kiekvieno įeinančiojo perimetrą, prieš įleisdamas juos į teatrą? O gal Neformalus reiktų atleisti nuo karinės tarnybos? Kaip apsaugotume mums pažįstamą tvarką nuo visiškos destrukcijos?“ (ištrauka iš Edward A. Abbott knygos „Plokščiažemė“).

Pagal A. Maslowo piramidę, saugumas ir bendruomeniškumas yra vieni svarbiausių žmogaus poreikių. Noras juos išlaikyti dažnai išprovokuoja agresiją kito atžvilgiu, atmetimu bet ko nepažįstamo, kas gali sukelti pavojų įprastai tvarkai. Žmonių grupė jaučiasi saugi tuomet, kai jai priklausantys individai yra panašūs vienas į kitą, gyvena aiškiai apibrėžtoje sistemoje, paklūsta hierarchijai. Čia egzistuoja normos, papročiai, įprasti elgesio ir tarpusavio santykių modeliai. Kiekvienoje grupėje kyla pavojus, kai atsiranda kitas, į nustatytos formos rėmus netelpantis individas – neformalas.

Queer kultūra kvestionuoja įprastą „lyties“ sampratą. Ji yra kitokia, keista, todėl kelia baimę. Tai yra lyties išraiškos būdas, netelpantis į tipiškas lyčių vaidmenų normas, tačiau kaip svarbiausią vertybę teigiantis individo laisvę kurti ir išreikšti save laisvai. Ar ši laisvė gali būti pavojinga tiems, kurie paklūsta nusistovėjusioms normoms? Semdamiesi įkvėpimo iš Edward A. Abbott knygos „Plokščiažemė“, performanso „Borderline Queen. Kerštas“ kūrėjai kalbės apie queer individo tapatybę ir vietą nusistovėjusiose hierarchinėse struktūrose, ar jos būtų kultūrinės, socialinės ar seksualinės. Ar kito, kitokio pasirodymas visuomenėje kelia grėsmę ar, priešingai, gali skatinti naujus teigiamus procesus, visuomenės evoliuciją, atvirumą ir toleranciją? Knygoje „Plokščiažemė“ pasakojama apie dvimačiame pasaulyje gyvenančių plokščių geometrinių figūrų visuomenę, kurioje net neįsivaizduojama prielaida apie trečiosios dimensijos egzistavimą. Viskas apsiverčia aukštyn kojom, kai Plokščiažemėje pasirodo rutulys. Svetimo pasirodymas iš pradžių gąsdina, tačiau galiausiai tampa priežastimi geriau pažinti supantį pasaulį. Antra vertus, ar tokio individo gyvenime dažnai nerastume analogijų su ekstremofilais lėtūnais – sausumos ir vandens gyvūnais, išgyvenančiais pačiomis ekstremaliausiomis sąlygomis: bedeguonėje kosmoso erdvėje, milžiniškoje radiacijoje, bemaž absoliutaus nulio ar, kaip tik priešingai, labai aukštoje temperatūroje?

Performanso, kuris žiūrovus pakvies ne į įprastą teatrinę erdvę, o į visiems atvirą drag vakarėlį-pasirodymą, kūrėjai teigia: NE rasizmui, seksizmui, homofobijai, transfobijai, ksenofobijai, ableizmui, diskriminacijai dėl amžiaus, socialinės padėties, kūno sudėjimo, NE neapykantai.

Maciej „Gąsiu“ Gośniowski

Vienas garsiausių queer kultūros atstovų Lenkijoje. Baigė Krokuvos scenos menų akademijos šokio teatro fakultetą, dalyvavo tarptautiniuose meno projektuose Tel Avive, Niujorke, Veimare, Sofijoje, Zalcburge, atstovavo Lenkiją tarpautiniuose drag festivaliuose Stokholme, Amsterdame ir Berlyne. Jo drag personažą galima apibūdinti kaip „genderfuck drag“ arba „club kid“. Kaip atlikėjas ir tekstų bendraautorius taip pat priklauso vienoms radikaliausių queer grupių Lenkijoje „Glitter Confusion“, „Whatever“ ir „Queer Explosion“. Teatre yra dirbęs su lenkų teatro režisieriumi Krzysztofu Warlikowskiu, choreografe ir performanso menininke Marta Ziółek, šoko garsaus lenkų choreografo Jaceko Łumińskio režisuotuose spektakliuose, tarp jų ir lenkiškoje Jerome’o Bello „Gala“ versijoje.

Šis spektaklis yra Lietuvos nacionalinio dramos teatro įgyvendinamos Jaunųjų kūrėjų programos dalis. Maciej „Gąsiu“ Gośniowski tapo vienu iš trijų šio konkurso nugalėtojų. Žiūrovai jo sumanymą scenoje pamatys jau birželio 5 d.

Skaityti daugiau

Paieška

Draugaukime KaVeikti.lt Facebook